مکان شما:
- صفحه نخست
- مقالات
در مطالعات ایرانشناسی، زبان و ادبیات فارسی گام اول شناخت تاریخ و فرهنگ ایران از سوی اروپاییان بوده است و اهتمام ویژه به این زبان و ساختار آن، زمینة ایجاد کرسیهای علمی مربوط به آموزش آن را در بسیاری از دانشگاههای اروپا فراهم کرده است. در کشورهای شرق اروپا در فعالیتهای ایرانشناسی، روش و ساختار بهنسبت یکسانی دارند. در این مقاله، در مورد کشورهای اوکراین، بلغارستان، روسیه و لهستان بحث میشود.
واژۀ باغ را بعضی از فرهنگهای لغت دارای ریشۀ عربی دانستهاند ولی این سخن اساسی ندارد زیرا واژۀ باغ در فارسیِ میانه و سغدی نیز بهکار رفتهاست و دارای اصل ایرانی است. باغهای ایرانی غالباً محوّطههای محصوری بودهاند که در آنها گلها، ریاحین، درختان مختلف میوهدار، درختان سایهدار و اقسام سبزهها را میکاشتند و بخش مرکزی آن، یعنی چمن، نمایشگاهی از گلهای هر فصل بهویژه بهار بود.
«عطّار ما، مشام جان مشتریان را با نغمات روحبخش خود معطّر میسازد امّا وی تنها عطّار نیست، بلکه پزشک هم هست و داروی بیماران خود را ترکیب میکند. پیشۀ حقیقی او آن است که نخست جانهای عاشقان را در دام زرّین جمال اسیر و سرمست بادۀ عشق کرده، آنگاه آن عاشقان دلخسته را بهکمک معجون و اکسیر خویش تسلّی و راحتی ابدی بخشد. آری عطّار هم عطرفروش و دواساز شایستهای است و هم حکیمی است که فلسفۀ شکّ و تردید را که موجب سرگردانی هممیهن و همسایۀ خاک وی، یعنی خیّام نیشابوری، گردید پشت سر گذاشته و از گمراهی در...
لقب او مصلحالدّین و تخلّص وی سعدی بودهاست. پدرش از ملازمان دربار اتابک سعد زنگی بود و بدین مناسبت تخلّصش را سعدی نهاد. سال ولادت او 1210م. و تاریخ وفات وی را 1291 یا 1292م. میدانند .
به عقیدۀ صاحبنظران، کاخ ادب فارسی چهار رکن دارد: فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ. اگر دانشمندی را مجبور کنند که بهتنهایی مسافرت کند یا در گوشۀ عزلت اقامت جوید و او را مخیّر کنند که از آثار این چهار شاعر یکی را برگزیند، بیشک کلیّات سعدی را اختیار خواهد کرد زیرا این کتاب مقدّس از نظر تنوّع موضوع و قالب الفاظ و همآغوشی...
جایگاه ادیان
جایگاه ادیان در ایران باستان بسیار ارزشمند بودهاست. جان بایر ناس (John Boyer Noss) خاورشناس و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد درخصوص ارزش و جایگاه دین در خاورمیانه معتقد است: «مذهب و ادیان مردم خاورمیانه ارزشی بسیار و قیمتی گران به شخصیّت فرد انسانی میدهد و درنتیجه پایۀ رابطۀ میان بشر و خداوند را با رشتۀ عناصر و عوامل اخلاقی استوار میسازد. دو صفت در ادیان خاورمیانه بهوضوح تمام نمایان است؛ یکی اعتقاد و ایمان به حقایق مذهبی تاریخی و دیگر عمل برطبق مبادی اخلاق که مطابق رضای حق تعالی میباشد»...
یکی از نکات مورد توجّه در حوزۀ ایرانشناسی که بستر و زمینۀ مهمّی هم برای گسترش این جریان بودهاست، بحث سفرنامههای جهانگردان، بازرگانان، مبلّغان مذهبی و یا سفیرانی است که به ایران سفر کردهاند. آثار و نوشتههای آنان پس از بازگشت به کشورشان به چاپ رسید و بهسرعت در سایر ممالک هم منتشر شد.اگر به گذشتۀ تاریخی اوّلین نوشتهها و آثار مسافران برگردیم باید سدۀ شانزدهم میلادی را نقطۀ عطفی در گسترش آن بدانیم. درواقع عصر اکتشافات جغرافیایی آغازگر حرکت مسافران، بازرگانان و سایر ماجراجویانی بود که به انگیزههای...
ایرانشناسی در هند پیشینۀ تحقیقاتی ندارد و بیشتر فعّالیّتهای فرهنگ ایرانی در هند به آموزش زبان فارسی مربوط میشود. آشنایی با تاریخ و فرهنگ هر کشوری در گرو پیوندهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن با دیگر سرزمینهاست و هند دارای چنین پیوندهایی با ایران است و شناخت همین حوزههای محدود، فرصتی است برای گسترش فعّالیّتهای ایرانشناسی و شناخت نقاط اشتراک فرهنگی میان دو کشور.
مطالعات ایرانشناسی در برخی کشورهای اروپایی با تحقیقات شخصی افراد آغاز شد. کسانی که بهعنوان نمایندۀ سیاسی و یا سیاح به ایران آمدند و خصوصیات جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی ایران برایشان جذابیت داشت. پژوهشهای این افراد زمینة شکلگیری نهادها و مراکز ایرانشناسی در کشورهای اروپایی را فراهم کرد تا جایی که مطالعات ایرانشناسی بهصورت رشتة دانشگاهی درآمد. محققان سوئیسی نیز بهصورت موردی به مطالعاتی دربارۀ ایران پرداختند و آن را در دانشگاهها گسترش دادند.
هیچ مطلبی برای نمایش وجود ندارد.